Tips voor effectief Thuiswerken

Het afgelopen jaar zijn er steeds meer mensen thuis gaan werken. Door de corona crisis moest dit ook, of was dit tenminste het advies. Het thuiswerken maakt dat je hele ritme anders kan zijn dan dat dit op een normale werkdag is. De hele switch van op kantoor werken naar thuis werken kan klachten geven. In mijn dagelijkse werk als fysiotherapeut zien ik regelmatig klachten als gevolg van thuiswerken. Dat kunnen fysieke klachten zijn, maar ook mentale klachten komen hierdoor veel voor. Om het thuiswerken goed vol te kunnen houden, werkte ik een lijstje met tips voor je uit.

Tips voor thuiswerken

Thuiswerken kan veel voordelen geven. Je bent immers flexibeler, het scheelt je reistijd. Toch zien we sinds het thuiswerken de klachten als gevolg van thuiswerken binnen de fysiotherapie toenemen. Denk hierbij aan lichamelijke klachten, bijvoorbeeld nekpijn. Maar ook de cijfers van mentale klachten, overspanning en somberheid nemen helaas toe. Tijd voor wat tips om effectief thuis te werken!

Thuiswerk tip 1: ritme!

Zorg voor een duidelijk ritme in de dag. Wanneer je thuis werkt, ben je wellicht flexibeler. Je kunt makkelijk wat later beginnen, of wat langer door werken. Wanneer je thuiswerkt is het óók lastiger om vast te houden aan bijvoorbeeld pauzes. Bouw zelf pauzetijden in, maar stop ook weer op tijd. Bij ritme kun je ook denken aan je dagelijkse routine; wanneer je thuiswerkt, doe je gewoon je nette kleren aan, haren in model en werk je op je thuiswerk plek. Dat is dus niet vanuit je bed.

effectief thuiswerken tips

Thuiswerk tip 2: fijne thuiswerk plek

Gezien je heel wat uren op je thuiswerkplek doorbrengt, is het belangrijk dat het een comfortabele plek is waar je best wat uurtjes achter elkaar kunt werken. Zorg voor een goede bureaustoel die is afgesteld op je eigen afmetingen. Kijk bijvoorbeeld eens in het ruime assortiment van Otto. Korte benen? Regel een voetenstoof. Verder zorg je ervoor dat je de stoel, het bureau en de computer van je thuiswerkplek ergonomisch op elkaar zijn afgesteld. Vooral een goede bureaustoel is erg belangrijk. Wanneer dit niet goed is, kan dit de kans op lichamelijk ongemak vergroten. Het beste kun je werken op een afgesloten plek. Een werkkamer bijvoorbeeld. Dus níet vanaf de keukentafel. Hier kom ik straks even op terug!

Thuiswerk tip 3: focus op werk

Zorg voor een werkplek waar je niet snel bent afgeleid. Ga dus bij voorkeur in een afgesloten ruimte zitten, waar je verder geen andere bezigheden hebt. Zo word je niet afgeleid door gezinsleden of bijvoorbeeld een volle vaatwasser. Werk is werk, gezin is gezin. Zorg dus dat je tijdens het thuiswerken opvang hebt geregeld voor de kinderen. Dit kon natuurlijk even niet toen de opvang gesloten was in verband met de corona regels, maar het thuiswerken met kinderen vraagt veel, en is niet aan te raden onnodig lang te doen. Dit kan de kans op overspanningsklachten vergroten.

Thuiswerk tip 4: kom in beweging

Beweging helpt om je goed te kunnen concentreren. Op kantoor heb je wellicht meer beweging. Even iets uit de printer halen, even naar je collega toe lopen om te overleggen. Dit is natuurlijk niet als je thuis werkt. Door te bewegen kun je je werkdag makkelijker volhouden, dit verbetert je concentratie. Een lunchwandeling is ook een goede optie! Zorg dat je een broodje klaar hebt liggen, en ga een half uur wandelen.

Ook is beweging tussendoor prettig voor je spieren. Dit verkleint de kans op fysieke klachten.

Thuiswerk tip 5: zorg voor een prettig werk klimaat

Een ergonomische thuiswerkplek is belangrijk, maar een fijn thuiswerk klimaat ook. Niet te warm, maar ook niet te koud. Ga in de winter niet in een onverwarmde ruimte zitten, maar zorg dat je ook niet op de toch zit. Lage luchtvochtigheid in de winter door de verwarming? Zet een luchtzuiverende plant of een luchtbevochtiger in de buurt.

Thuiswerk tip 6: vrij is vrij, werk is werk!

Probeer je werkdag duidelijk af te sluiten. Wanneer je thuiswerkt, is het lastiger je werk ‘niet mee naar huis te nemen’. Wanneer je moet reizen voor je werk, is dit een perfect moment om de werkdag af te sluiten en vooral je werk niet mee naar huis te nemen. Bij thuiswerken is het lastiger om op momenten dat je thuis bent en níet aan het werk bent, er ook echt niet mee bezig te zijn. Zeker wanneer je bijvoorbeeld vanaf de keukentafel werkt, en de stapels papieren je toelachen. Wanneer het niet lukt het werk achter je te laten op vrije momenten, draait je brein overuren en is de kans op overspanning groter. Hiervoor is het dus ook aan te raden een aparte werkplek te creëeren in je huis.

Thuiswerken tips

Dit waren een aantal tips om effectief thuis te werken! Investeer in een ergonomische werkplek, met als basis een comfortabele bureaustoel, pas de overige tips toe en verklein de kans op lichamelijke en mentale klachten!

Meer van mij volgen? Dat kan via mijn Socials!: