Huis verkopen kosten – 5 stappen

Wat kost een huis verkopen?

Bij het verkopen van een huis wordt er door de verkopende partij vaak alleen gekeken naar de verkoopprijs. Doordat bijvoorbeeld notariskosten en de overdrachtsbelasting door de kopende partij betaald worden – dit heet immers kosten koper – lijken er voor de verkoper geen kosten te zijn. Echter, ook wanneer je jouw huis verkoopt, kun je te maken krijgen met verschillende kosten. Om te zorgen dat jij bij de verkoop van je huis niet te maken krijgt met vervelende verrassingen, kun je in dit artikel alles over de eventuele kosten bij het verkopen van je huis ontdekken.

Welke kosten komen er kijken bij het verkopen van je huis?

Het is goed om te weten dat er ook kosten komen kijken bij het verkopen van je huis, maar aan welke kosten moet je dan denken? De kosten waar je aan kunt denken hebben we voor jou in dit artikel uiteengezet. Wanneer men denkt aan mogelijke kosten voor het verkopen van hun huis, wordt er vaak gedacht aan de makelaarskosten. Indien je profiteert van de kennis en ervaring van een makelaar, dan rekent deze inderdaad kosten voor zijn diensten. Daarnaast zijn er echter drie kosten waar veel huizenverkopers mee te maken krijgen.

Energielabel aanvragen voor de verkoop van je huis

Zo is het voor veel huizen belangrijk dat ze een energielabel krijgen. Sinds 2015 is het verplicht om een woning te verkopen met een energielabel. Huiseigenaren moeten dit zelf verzorgen, door een erkende controleur in de arm te nemen. Deze verplichting is ingevoerd zodat woningbezitters gestimuleerd worden om duurzaamheid serieus te nemen. Door zowel grote als kleine aanpassingen aan je woning te doen, kun je zorgen dat je een beter energielabel krijgt én je woning duurzamer is. Dit is niet alleen handig voor de energielabel en een mogelijk hogere verkoopprijs, maar ook de vaste lasten kunnen door de duurzame ingrepen verlaagd worden. Het laten beoordelen van jouw woning kost geld, maar ook het verkopen zonder energielabel kost geld. Wanneer je niet voldoet aan de regel, zul je een forse boete ontvangen die tot wel € 405,- op kan lopen.

Huis verkopen
Stappenplan huis verkopen

Doorhalen van de hypotheek

Wanneer jij jouw voormalige woning hebt verkocht en de hypotheek die op de woning zat volledig hebt afbetaald, dan zal je de hypotheekinschrijving in het Kadaster door moeten laten halen. Deze handeling is verplicht en moet geregeld worden via een notaris. De notaris stelt hierbij een akte op, die de akte van royement wordt genoemd. Royeren is dan ook een ander woord voor het doorhalen van de hypotheek. De notaris biedt deze akte aan het Kadaster aan, waarmee de inschrijving van de hypotheek uit het systeem verdwijnt. Het gaat hierbij op de hypotheekakte die is opgesteld toen je de woning kocht met een hypothecaire lening. Doordat de notaris voor jouw royement aan het werk is, zal hij of zij hier kosten voor rekenen. Deze kosten verschillen per notaris, waarbij je rekening moet houden met bedragen tussen de € 90,- en € 500,-.

Huis verkoopklaar maken

Naast de minder zichtbare klussen, zijn er ook mogelijke kostenposten waar jij als verkoper meer zicht op hebt. Het verkoopklaar maken van je huis kan natuurlijk volledig gratis, maar meestal is het huis dan al eerder verbouwd of relatief recent gebouwd. Veel huizen hebben achterstallig onderhoud of zowel binnen- als buitenshuis een aantal klusjes, die eenmaal geld kosten om ze te voltooien. Wanneer je zelf handig bent ben je vaak alleen geld kwijt aan materiaal en materieel, maar indien je iemand hiervoor inhuurt, zul je ook te maken krijgen met manuren die je geld gaan kosten. Om vooraf een goed inzicht te krijgen in wat er moet gebeuren bij het verkoopklaar maken, is het handig om een overzicht te maken. Hierbij neem je alle klussen mee en kun je alvast de eventuele kosten berekenen. Indien je hier weinig van afweet, kun je ook offertes opvragen bij verschillende bedrijven. Hierdoor krijg je overzicht in de eventuele kosten, waardoor je achteraf minder snel een financiële tegenvaller hoeft te verwachten.

Wat kost een makelaar bij het verkopen van een huis

De makelaarskosten zijn de meest voorkomende kosten bij het verkopen van een huis. Veel mensen schakelen een makelaar in bij de woningverkoop, omdat de makelaar het proces kan begeleiden en weet waar je op moet letten tijdens het verkoopproces. Maar welke kosten kun je verwachten van een makelaar?

Courtage

De kosten die een makelaar in rekening brengt wordt de courtage genoemd. In de meeste gevallen is dit een bepaald percentage van de verkoopprijs. Er zijn geen vaste bedragen te noemen, aangezien elke woning een andere waarde heeft en daarnaast ook elke makelaar andere tarieven rekent. Meestal ligt de courtage rond de 1,5 tot 2% van de verkoopwaarde van de woning.

Opstartkosten makelaar

Naast de courtage kan een makelaar ook opstartkosten rekenen. De benaming verraadt het al, de opstartkosten zijn nodig om de verkoop van de woning op te starten. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van de woning op Funda of de offline reclame, zoals een verkoopbord in je tuin of op het raam. Deze kosten worden ook wel de promotiekosten genoemd, omdat er alles aan gedaan wordt om jouw woning te promoten. Om op te vallen op Funda, en op het gehele internet, zul je ook goede foto’s en goede teksten moeten hebben. Om goede foto’s en teksten te hebben, zal er een fotograaf en tekstschrijver ingehuurd moeten worden. Wanneer je besluit om een makelaar in te schakelen, is het handig om het voor de verkoop aan te praten over de opstartkosten. Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen de kosten van de activiteiten doorneemt, maar ook of de prijzen inclusief of exclusief BTW zijn. Ook indien je besluit om te switchen van makelaar, zullen de opstartkosten in rekening gebracht worden. Deze kosten zijn immers al gemaakt en de makelaar wil deze vergoed zien.

Lees ook de blog met tips om je huis te verkopen.

Hallo! 👋

Schrijf je in & ontvang elke maand gratis het BlogAlert

Ontvang de BijHeleen nieuwsbrief met de nieuwste blogs, gratis printables, handige tips en kortingscodes!